بازرگانی

برای برقراری ارتباط با رایزنان باید طی نامه‌ای به رایزنان درخواست خود را به آن‌ها ارائه دهیم. نامه درخواستی را هم می‌توان یه صورت پستی از طریق پیک به رایزنان ارسال کرد و هم می توان به صورت ایمیلی با رایزنان ارتباط برقرار نمود.


برای کسب اطلاعات در زمینه ورود به بازار کشورهای خارجی می‌توان از رایزنان بازرگانی ایران در آن کشورها و همچنین رایزنان آن کشورها در داخل کشور ما استفاده نمود و با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. شما می توانید از طریق سایت www.tpo.ir رایزنان بازرگانی را بیاید. همچنین یکی دیگر منابع کسب اطلاعات استفاده از اتاق‌های مشترک بازرگانی کشورها می‌باشد. با برقراری ارتباط و مکاتبه با این افراد و نهادها می‌توان اطلاعات موردنیاز را کسب نمود.


نامه ارسالی باید در سربرگ‌های شرکت باشد و در محتوای آن ابتدا بایستی خود و شرکت را معرفی نمائیم (اگر شرکت دانش‌بنیان است می‌توان بر این بٌعد شرکت تاکید ویژه‌ای نمود). سپس بیان گردد که بر اساس موفقیت‌های داخلی و میزان تولید مناسب که شرکت در داخل داشته است؛ شرکت تمایل دارد با افتخار در بازار کشور هدف حضور پیدا نماید و برای این مهم نیاز کسب به اطلاعات در این زمینه دارد. نکته قابل توجه این است که نامه باید مختصر و مفید باشد و از تهیه نامه‌های عریض و طویل خودداری کنید.


برای اطلاع‌رسانی از محصولات شرکت باید فرآیند تبلیغات و بازاریابی را به صورت مداوم انجام داد که مستلزم هزینه نسبتا بالایی به خصوص در سال‌های ابتدایی فعالیت شرکت است. یکی دیگر از راه‌های معرفی و ارائه محصولات حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است. نمایشگاه علم است و سکوی پرتاب محصولات شرکت می‌باشد.


بررسی سایت‌ www.iranfair.com (نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی) و سایت www.ufi.org (اتحادیه بین‌المللی نمایشگاهی جهان) برای کسب اطلاع از تقویم و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین دریافت اطلاعات مربوط به دوره‌های پیشین یکی از فعالیت‌هایی است که پیش از حضور در نمایشگاه باید به آن توجه نمود. دریافت اطلاعاتی از قبیل اینکه چه کشورهایی در نمایشگاه حضور داشته‌اند؟ (در زمینه نمایشگاه داخلی به این توجه کنیم که چه استان‌هایی حضور داشته‌اند و تقاضای هر استان چقدر می‌باشد؟) چند مترمکعب بوده است؟ چند روز ادامه داشته است؟ و …


همچنین برای اقدامات اجرایی نمایشگاه بایستی فعالیت‌هایی صورت گیرد از جمله این‌که با مدیر اجرایی نمایشگاه‌های پیشین ارتباط برقرار شود و با وی تعاملات مناسبی صورت پذیرد. انتخاب محل غرفه عامل مهم دیگری در استقبال از محصولات شرکت است. در انتخاب محل غرفه‌ها سه بخش جزیره، محل‌های سه بر و سمت راست دارای موقعیت مناسبی هستند. توجه به عرض و طول غرفه‌ها که هرچه عرض آن بیشتر باشد می‌تواند در معرض عموم مردم قرار بگیرد. دادن سوغات و هدیه به مقامات بازدیدکننده، پرسنل کار بلد و مسلط به زبان انگلیسی، ارائه کاتالوگ، نمونه محصولات، گواهینامه های شرکت و… از جمله کارهایی است که می تواند شما را در برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه یاری برساند.

توجه داشته باشید هزینه نمایشگاه و تبلیغات را از ابتدای سال در هزینه های خود حتما منظور بفرمایید. اگر امکان پرداخت هزینه نمایشگاه ها را ندارید یک ویزیتور برای هر نمایشگاه بفرستید تا اطلاعات لازم را کسب کند.


در انتخاب شریک و نمایندگی بایستی به توانمندی مالی بانکی (BLC)، سابقه و نفوذ شرکت توجه گردد. پرسنل و بازاریابی نمایندگی بسیار مهم است و باید در حوزه فعالیت شرکت اطلاعات و آگاهی داشته باشند. تنظیم متن قرارداد چه برای اعطای نمایندگی و چه برای دریافت نمایندگی از موضوعات مهمی است که حتما باید به صورت دقیق و سنجیده صورت پذیرد.


گام اول برای صادرات محصول تعیین بازار هدف با توجه به مزیت محصول شرکت در بازارهای آن کشور می باشد. برای کسب اطلاعات از کشور هدف می‌توان از فرآیند تحقیق و توسعه استفاده نمود تا نیازهای بازار به درستی تعیین گردد. (سازمان توسعه تجارت وابسته به مراکز استان در این زمینه می توانند اطلاعات مفیدی در اختیار دهند.) پس از آن که بازار هدف خود را از طریق تحقیقات میدانی و فرآیند تحقیق و توسعه مشخص نمودید می توانید در انجمن ها و اتاق های مشترک ایران با آن کشورها عضو شوید. (اولویت با اتاق مشترک باشد اما انجمن ها نیز اطلاعات مناسبی به دست می دهند). عضویت در اتاق های مشترک دارای هزینه هایی می باشد اما مزایایی دارد از جمله این که می توان از آن ها اطلاعات لازم را کسب نمود و همچنین اطلاع رسانی های لازم در خصوص تعاملات با کشورهای هدف به اعضا داده می شود که می توان متناسب با آن اقدامات لازم را انجام داد. علاوه بر این بایستی به صورت موازی با رایزنان ایران در این کشورها و رایزنان آن ها در ایران وارد تعامل و مذاکره شد و اطلاعات موردنیاز از آن ها کسب گردد. شما می توانید از طریق سایت tpo.ir رایزنان بازرگانی را بیابید. (اگر برای مناطقی رایزن وجود نداشته باشد می توانید از وابسته های اقتصادی استفاده نماید و با آن ها مکاتبه کنید.) در نامه به رایزن باید علاوه بر زبان انگلیسی به زبان کشور رایزن نیز ترجمه شود. در دو تا سه خط به معرفی شرکت پرداخته شود و در ادامه با رعایت تشریفات و تعارفات لازم درخواست از رایزن مطرح گردد. عرف معمول بر آن است که در نامه به رایزنان top ten خواسته می شود یعنی 10 واردکننده برتر، 10 مصرف کننده برتر و… کاتالوگ شرکت و محصولات و سایر مدارک لازم نیز بایستی به نامه پیوست گردد. اگر امکان ارسال نامه به صورت ایمیل وجود داشته باشد از طریق ایمیل و در غیر این صورت از طریق سی دی به رایزن ارسال شود.

توجه داشته باشید که برای صادر کردن محصولات به کشورهایی دارای بازار بزرگ نظیر چین، اروپا و امریکا ابتدا باید در سطح کوچکتر و همسایگان خود تجارب و رزومه لازم کسب شود و سپس برای بازارهای بزرگتر اقدامات مقتضی صورت گیرد. بدین منظور ابتدا باید بازارهای کشورهای اطراف مورد بررسی قرار بگیرد و سعی در صادر کردن محصولات به این کشورها باشیم.


بیمه تامین اجتماعی

برای ثبت و شروع فرآیند بیمه تامین اجتماعی بایستی اساسنامه، روزنامه رسمی و فرم های تامین اجتماعی را به شعبه تامین اجتماعی مقر شرکت تحویل داد و تقاضای تخصیص کد کارگاهی بدهید. بعد از درخواست شما بازرس تامین اجتماعی برای بازدید شرکت اقدام می کند و پس از تایید بازرس بر اساس کدی که دریافت می‌کنید شروع به پرداخت حق بیمه نمایید. البته این روال برای شرکت هایی است که کارمندانی را در استخدام خود دارند و شرکت کارهای خود را انجام می دهد.


اگر فعالیت شرکت از جنس کارهای خدماتی باشد که برای سازمانی پروژه انجام می دهید باید اساسنامه، روزنامه رسمی و تصویر قرارداد را به شعبه بیمه مقر شرکت برده و تقاضای کد ردیف پیمان نماید. در این صورت بر حسب موارد اعلام شده در قانون درصد از مبلغ کل قرارداد مشمول بیمه تامین اجتماعی می شود. در ادامه اگر پروژه تمدید شود روال معمول ادامه پیدا می کند و اگر مدت پروژه به اتمام رسید از طرف کارفرما نامه ای دریافت و به سازمان بیمه تحویل می دهید. مسئولان شرکت‌ها بایستی درباره موارد بیمه و مالیات اطلاعات کلی داشته باشد. قانون بیمه به خصوص فصل سه آن که درباره تعهدات کارفرما برابر قانون می باشد را مطالعه فرمایید.


حقوق بین‌الملل

مدارکی که باید به همراه داشته باشید بدین صورت است: Packing list، Invoice و کپی پروانه و استاندارد. در پکینگ لیست بیان می کنید که محصول چند بسته است و هر بسته چه مقدار است و ارزشگذاری آن را بیان می دارید. در اینویس ماهیت هریک از اقلام را بیان می دارید. (فرمت مشخصی برای اظهار این موارد وجود دارد). بسته به خواسته خریدار گواهی مبدا نیز گاها از شما خواسته می شود. گواهی مبدا توسط رابط های دارندگان کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی مشترک صادر می شود.


شرکت هایی که پروانه تولید دارند میتوانند ارزیابی در محل شرکت بگیرند و بازرس در محل شرکت محموله را بررسی نماید. البته یک نماینده قانونی در مرز باید حاضر باشد تا تشریفات گمرکی را انجام دهد.


حقوقی

برای تاسیس شرکت گام اول تدوین اساسنامه همسو با فعالیت‌های شرکت است. اساسنامه باید جامع و کامل باشد. برای ایده گرفتن از حوزه‌های اساسنامه می‌توانید به سایت روزنامه رسمی مراجعه و از پایگاه اطلاعات قانونی شرکت‌ها، آگهی تاسیس شرکت‌ها و موضوعات فعالیت آنان را مشاهده نمائید. موضوع مهم دیگر انتخاب نوع شرکت است. شرکت می‌تواند سهامی، مسئولیت محدود، نسبی و… باشد. هریک از این اشکال تاسیس شرکت دارای نقاط قوت و ضعفی است که بسته به انتخاب افراد می‌باشد. برای مثال بانک‌ها به شرکت‌های سهامی خاص با سهولت بیشتری وام و تسهیلات اعطا می‌نمایند و یا شرکت‌های با مسئولیت محدود نیاز به برگزاری جلسات سالیانه و مجامع ندارد. توجه داشته باشید که برای شرکت یک نام ایرانی انتخاب کنید که ترکیبی از سه کلمه فارسی باشد. برای تاسیس شرکت حداقل باید سه نفر وجود داشته باشند. بلافاصله از تاسیس شرکت باید پرونده مالیاتی را تشکیل دهید. سرمایه‌ای نیز باید برای شرکت منظور گردد که بخشی از آن در حسابی نزد بانک گذاشته شود. شما می‌توانید از طریق سایت ثبت شرکت‌ها مراحل تاسیس شرکت را به صورت آنلاین انجام دهید.


شما ابتدا از سایت اداره ثبت شرکت‌ها قوانین علائم تجاری را دانلود و مطالعه نمائید. شما مشخص نمایید شرکت در کدام صنف قرار می‌گیرد و باید از آن صنف جواز کسب داشته باشید. تعیین علامت تجاری باید همراه با یک شکل هندسی باشد. اگر از عناوین انگلیسی استفاده نمایید بایستی کارت بازرگانی داشته باشید. در این صورت نیازی به جواز کسب نیست. برای دریافت کارت بازرگانی فرد متقاضی نباید مواردی از قبیل سو پیشینه و جریمه مالیاتی داشته باشد.


برای تولید محصولات خود با شرکت دیگر بایستی قرارداد و یا تفاهم نامه همکاری منعقد نمایید که این سرفصل ها در آن وجود داشته باشد: طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مدت قرارداد، نحوه تقسیم سود، محرمانگی قرارداد، مرجع حل اختلافات، خسارات نقض تعهد و تعهدات طرفین. شما این قرارداد را تهیه و سپس به تایید و نظر مشاور حقوقی برسانید.


نمونه قرارداد وزارت کار را می‌‌توانید از اینترنت دانلود نمایید و قرارداد خود با نیروها را مطابق آن تنظیم نمایید. شما می‌توانید برای سه ماه با نیروها به صورت آزمایشی کار کنید. و بعد از آن قرارداد مدت دار با وی منعقد نمایید.


برای افراد فن‌آور این امر که حق استفاده از یک اختراع خود را به شرکتی واگذار نمایند رایج است بدین منظور در ابتدای کار باید هدف خود را مشخص نماییم. هدف ما فروش اختراع است؟ هدف مشارکت در تولید محصول است؟ هدف مشارکت در سود است؟ و… در گام اول بایستی به این موارد توجه نمود و با توجه شرایط، هدف از این قرارداد را مشخص نمود. زمانی که هدف شما مشارکت در سود و زیان شرکت باشد در واقع قرارداد شما به صورت عقد مشارکت مدنی می‌باشد که در قالب آن شما گواهی ثبت اختراع و دانش لازم را آورده‌اید و طرف مقابل نیز امکانات لازم برای تولید محصول را فراهم می‌نماید. قرارداد باید شفاف باشد و محصول مورد معامله به درستی و دقت تعیین گردیده باشد. حق اختراع محصولی که به شرکت واگذار می‌کنید چگونه است؟ آیا تمام آن را به شرکت واگذار می‌نمایید؟ یا بخشی از آن را؟ حق تولید محصول تنها در داخل کشور را واگذار نموده‌اید یا در سطح بین‌الملل؟ و…

اگر قرارداد شما بر حسب مشارکت در سود باشد باید مقدار سود مشخص شود و در وهله بعدی باید معین کنید بر چه اساسی سود تعیین می‌گردد. سود بر اساس فروش؟ سود قبل مالیات؟ سود بعد از مالیات؟ سود ناویژه؟ و…

از مواردی دیگری که باید به آن توجه داشت این است که قرارداد الزام آور باشد و هیچ کدام از طرفین نباید بتوانند قرارداد را متوقف نمایند. حق فسخ قرارداد و اختصاص مبلغی به آن باید مورد لحاظ قرار بگیرد. همچنین قید گردد که بعد از فسخ قرارداد امکان تولید محصول وجود نداشته باشد.

طرفین باید به قرارداد خود پایبند باشند و خارج از مفاد آن اقدامی نکنند و در صورت اثبات خلاف این امر بایستی به طرف مقابل خسارت پرداخت نماید.

در مرحله عقد قرارداد بایستی صاحبان امضا رسمی شرکت قرارداد را امضا نمایند. از طریق سایت روزنامه رسمی می‌توان صاحبان رسمی امضای شرکت‌ها را شناسایی نمود.

شیوه حل اختلاف: برای حل دعاوی و اختلافات احتمالی در آینده می‌توان یک داور و حکم تعیین نمود. این فرد باید کسی باشد که هر دو طرف به عنوان صالح قبول داشته باشند و به آن اعتماد داشته باشند. اگر امکان تعیین یک نفر وجود نداشته باشد بایستی هیئتی سه داوره تشکیل گردد. محل دادگاه نیز با توجه به مقر شرکت و فن‌آور تعیین می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که بایستی در قرارداد دیده شود این موضوع است که امکان دسترسی به اسناد و مدارک مالی شرکت به صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی معین وجود داشته باشد. این به دلیل نظارت بر درستی سود و زیان اعلامی از طرف شرکت می‌باشد. یکی از راه‌های اعتماد بر صورت‌های مالی شرکت وجود حسابرسان و بازرسان معتمد در آن شرکت است. از طریق سایت روزنامه رسمی می‌توان حسابرس شرکت‌ها را مورد بررسی قرار داد.

این‌ها برخی از اصول مهم حاکم بر عقد قرارداد هستن اما بررسی تمامی جنبه‌ها نیازمند توجه بیشتری می‌باشد. پس از تهیه پیشنویس قرارداد ابتدا آن را مورد بررسی قرار دهید و پس از توافق در همه جنبه‌ها قرارداد را امضا بفرمایید.


مالیاتی

ببینید فرا گرفتن تمامی موارد مالیاتی امری مشکل است اما شما به عنوان مدیر یک شرکت باید از برخی اصول و احکام مهم مالیاتی اطلاع داشته باشید. این موارد عبارتند از: ماده‌های ۲، ۵۷ تا ۵۹، ۸۴ تا ۸۷، ۹۰ تا ۹۵، ۱۰۰ تا ۱۱۲، ۱۳۰ تا ۱۳۲، ۱۳۸ مکرر، ۱۴۸، ۲۰۲ و ۲۳۹. همچنین قوانین ارزش افزوده و بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده دانش بنیان‌ها را مطالعه بفرمایید.


شما سه تکلیف مهم مالیاتی دارید: ۱- هر سه ماه یکبار باید معاملات فصلی و ارزش افزوده خود را تکمیل نمایید.، ۲- مالیات بر حقوق هر ماه را حداکثر تا پایان ماه بعد واریز نمایید.، ۳- اظهارنامه‌های مالیاتی که باید هر سال تحویل بدهید. در پی رسیدگی به اظهارنامه دفا‌تر از شما خواسته می‌شود که باید آن‌ها را در طی سال نگارش نمایید.


در صورت وجود سوالات بیشتر، از طریق فرم زیر ا ما تماس بگیرید. در اسرع وقت به شما پاسخ خواهیم داد.